Αρχισε η αντίστροφη μέτρηση για την πετρελαιοκίνηση

Σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Αρχισε αντίστροφη μέτρηση για την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. «Μετά τον Αύγουστο θα επανεξεταστεί η απαγόρευση», τόνισε χαρακτηριστικά χθες ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος Γιώργος Παπακωνσταντίνου…

Πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος έλεγαν χθες ότι «έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για να κυκλοφορήσουν στους δρόμους πετρελαιοκίνητα νέας τεχνολογίας». Την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης είχε προαναγγείλει στη Βουλή – στις 21 Ιουνίου – ο υπουργός Περιβάλλοντος. «Οι σύγχρονες τεχνολογίες πετρελαιοκίνησης έχουν οδηγήσει όλες τις πρωτεύουσες σε αυτήν την κατεύθυνση», είχε αναφέρει.

Η πετρελαιοκίνηση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη έχει μπλοκάρει πολλές φορές τα τελευταία χρόνια με πρόσχημα την προστασία του περιβάλλοντος. Πάνω από 80.000 πετρελαιοκίνητα όμως, κυρίως παλιάς τεχνολογίας, κυκλοφορούν στους δρόμους των δύο πόλεων επιβαρύνοντας την ατμόσφαιρα με αιωρούμενα σωματίδια που συνδέονται με σοβαρά αναπνευστικά προβλήματα.

Το ερώτημα ντίζελ ή βενζίνη ωστόσο έχει απαντηθεί εδώ και χρόνια στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Εκεί όχι μόνο επιτρέπεται η πετρελαιοκίνηση, αλλά σε ορισμένες χώρες, όπως για παράδειγμα στην Ιταλία, τα πετρελαιοκίνητα κυριαρχούν στις πωλήσεις των αυτοκινήτων.

Υπενθυμίζεται ότι η πετρελαιοκίνηση στην Ελλάδα απαγορεύεται στους διευρυμένους δακτυλίους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Από την απαγόρευση της κυκλοφορίας εξαιρούνται μόνο τα ταξί, τα στρατιωτικά οχήματα, τα βαρέα οχήματα και τα φορτηγά κάτω των 4 τόνων για παραγωγούς και πωλητές σε λαϊκές αγορές.

Η ΚΑΠΝΑ. Αρχικά απαγορεύτηκε η κίνηση των πετρελαιοκίνητων οχημάτων στις ευρύτερες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης εξαιτίας της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης που προκαλούν τα σωματίδια αιθάλης – η γνωστή κάπνα. Οπως επισημαίνουν ειδικοί, «το μέτρο ήταν σωστό για τα δεδομένα της εποχής».

Σήμερα τα σύγχρονα πετρελαιοκίνητα – σε αντίθεση με τα ντιζελοκίνητα προηγούμενης γενιάς – «έχουν θεραπεύσει τις ασθένειες του παρελθόντος», σύμφωνα με τους ειδικούς. Και αυτό, όπως επισημαίνουν, γίνεται χάρη στη χρήση προηγμένων αντιρρυπαντικών συστημάτων, όπως είναι οι παγίδες αιθάλης που παρακρατούν τα μικροσκοπικά σωματίδια της κάπνας.

Θα πρέπει ωστόσο να διευκρινιστεί ότι σήμερα η τιμή αγοράς ενός πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου είναι αυξημένη κατά περίπου 8% έως 10% σε σύγκριση με ένα αντίστοιχο βενζινοκίνητο μοντέλο. Ομως άλλο το όφελος για τον κάτοχο ενός μεγάλου SUV που διανύσει πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα κάθε χρόνο και άλλο του ιδιοκτήτη ενός μικρού αυτοκινήτου που καλύπτει λίγα χιλιόμετρα.

Σημαντικό ρόλο παίζουν η τιμή του πετρελαίου κίνησης (το λίτρο ντίζελ είναι 20 λεπτά φθηνότερο από τη βενζίνη), τα διαστήματα και το κόστος σέρβις (το πετρελαιοκίνητο απαιτεί σέρβις ανά αραιότερα διαστήματα).

Advertisements